Lyskultur 75 år
Følger opp rask teknologiutvikling
fredag 21 oktober 2011

- EN ANNEN VERDEN. - Vår rolle og oppgaver er kraftig endret siden starten i 1936, sier adm. direktør Petter N. Haug i Lyskultur. Foto: Halvor Gudim, Lyskultur
- Verden var enklere da Lyskultur ble etablert for 75 år siden. Både faglig og med tanke på informasjonsbehovet har vi større oppgaver enn noen gang, sier adm. direktør Petter N. Haug.

- Den raske teknologiutviklinger er krevende å henge med på. For å ligge i forkant, må vi hele tiden tilegne oss ny kunnskap og være på toppnivå internasjonalt. Det viktigste er at vi har kunnskapsrike medlemmer som er villige til å dele denne kompetansen.

Dagens virkelighet er helt annerledes enn i 1936, da målsettingen var å markedsføre bruk av elektrisk energi og medvirke til å få elektrisk lys i hjemmene.

Satsingen på informasjonskampanjer startet umiddelbart. Med slagordet ”Godt lys-ditt beste verktøy” gjennomførte organisasjonen det første driftsåret en kampanje for lys i håndverksbedrifter og små industrielle bedrifter. I samarbeid med Norsk håndverkerforbund ble det ble arrangert 58 foredrag i 32 byer, med totalt 6 500 deltakere. I løpet av kampanjen ble det delt ut 11 000 flygeblad og 56 000 klistremerker.

- For 75 år siden var nok å være generalist. De som hadde litt kunnskap om lys klarte seg greit. I dag er alt snudd på hodet. Målsettingen er å bruke minst mulig energi, og utnytte dagslyset best mulig. Samtidig er det en stadig sterkere spesialisering. Det nytter ikke lenger å være generalist, seir Haug.

Les mer i Elmagasinet nr 7/2011 

Del - Facebook
april

NY JOBB

BackeGruppen, -
5nye stillinger
forhåndregistrer