NYHETER

Belyser tysk fotballhistorie

NYHETER I det tyske fotballmuseet på 7 000 m2 i Dortmund er belysningen fra Glamox en viktig del av den multimediale opplevelsen.
mandag 12 juni 2017
Glamox belyser det tyske fotballmuseet
i Dortmund. Foto: Glamox

Siden det åpnet i oktober 2015 har det vært 200 000 besøkende.

Museet har også fått to høythengende museumspriser, Luigi Micheletti prisen som gis til spesielt innovative museer og DASA-prisen.

Inngangspartiet og LED-fasaden gjør besøkende nysgjerrige på hva som er på innsiden. Pulserende lys leder besøkende inn i resepsjonsområdet, der lyset ender opp ved en skulptur formet som en ball. Ute brukes spesialtilpasset spotbelysning til å skape interessante lyseffekter. Guido Kürten fra HPP Architects, som har tegnet museet, kaller dette effektlyset ”Glød”. Dette er et godt eksempel på hva som kan oppnås med bevisst bruk av lys som arkitektonisk virkemiddel, spesielt etter at det er blitt mørkt.

Når de besøkende kommer inn i kjelleretasjen i museet, går ferden til et flerbruksrom med en kafé, en liten fotballbane og et område med spesialutstillinger. På den ene siden slipper store vinduer inn mye dagslys. På den andre siden er en spesialversjon av pendelarmaturen Reed brukt til å skape en lang belysningslinje over galleriet. Den lyser opp rommet med 40 prosent indirekte lys og 60 prosent direkte lys. Lyslinjen går parallelt med den sorte vegg og skaper en designvirkning. Den diskrete plasseringen av armaturene bidrar til fleksibiliteten i flerbruksrommet som blant annet brukes til arrangementer som pressekonferanser, gallafester og andre store markeringer.

Partnere
Partnerlogo
Stanse fabrikken
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Industrikampanje
ANNONSE
Sykhus