NYHETER

Mobiler ned, mikro­­mobilitet opp

NYHETER Tall fra elektronikkbransjen.no over elektronikksalget i første halvår i år viser at nordmenn kjøper færre mobiler.
torsdag 10 oktober 2019
Mikromobilitetsprodukter, som sparke-
sykkel, er populært. I første halvår i år
det ble solgt 30 000 slike enheter i Norge

Til gjengjeld blir det kjøpt dyre modeller. For tiden er det mikromobilitetsprodukter som er mest populært. Etter at små elektriske kjøretøy ble likestilt med sykler i regelverket, har salget av elsparkesykler økt kraftig.

Det er første gang bransjen måler salg av mikromobilitetsprodukter. 30 000 enheter ble solgt i første halvår. Bransjen forventer en kraftig økning i salget av slike produkter.

Nordmenn plukker fra øverste hylle når det eksempelvis gjelder hvitevarer, tv, digitale assistenter og hodetelefoner.

De siste to årene har folke-tv-en vært på 55 tommer. I første halvår har det vært perioder der 65 tommer selger mest. For de største tv-ene, fra 75 tommer og oppover, er salget økt fra tre til 4,5 prosent.

Også andelen tv-er med 4K-oppløsning øker. 92 prosent av solgte tv-er støtter denne oppløsningen. Samme tall for første halvår i fjor var 85 prosent.

Etter en utflating av salget av smartutstyr i første halvår i fjor, vokser kategorien. Blant annet er salget av digitale assistenter dobbelt i første halvår i år.

Salget av store hvitevarer faller med to prosent. Også her handler nordmenn dyre modeller.

Partnere
Schneider Partnere
Lighthouse Partnerlogo
Partnerlogo
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Meld deg på Eliaden