NYHETER

Planlegger flere oppkjøp

NYHETER I slutten av mars i år ble det offisielt at Fagerhult-gruppen kjøper italienske iGuzzini.
torsdag 9 mai 2019
13 VAREMERKER. Fagerhult-gruppen har
13 varemerker. På rasteplassen ved
Ostasteidn i Ryfylke er det brukt LED
Linear-armaturer fra selskapet. Lyset
leder besøkende fra parkeringsplassen
til servicehuset. Foto: Fagerhult

Dermed passerer den svenske lysarmaturprodusenten en årlig omsetning på åtte milliarder kroner.

Adm. direktør Bodil Sonesson i Fagerhult-gruppen sier de skal vokse.

- Målsettingen er å bli markedsledende på profesjonell belysning i Europa. Vi er også godt i gang med å bygge oss opp globalt. Det krever fortsatt vekst. Dette skal skje både gjennom organisk vekst og oppkjøp. Derfor ser vi oss alltid rundt etter potensielle oppkjøpsbedrifter. Etter et så stort oppkjøp som iGuzzini roer vi det litt ned en stund.

- Fagerhult er tung på innendørs- og retailbelysning. Med iGuzzini får vi en god balanse mellom innendørs-, utendørs- og retailbelysning. Vi styrker også tilbudet på architectural lighting. iGuzzini er verdensledende på slik belysning, samtidig som de har et stort nettverk mot arkitekter og lysdesignere over hele verden. De gir Fagerhult fotfeste i land der vi har vært lite til stede, blant annet Italia, Sveits og Nord-Amerika.

LED-skiftet er gjennomført
- Hvordan vurderer du belysningsmarkedet?

- Bransjen har gjennomgått en stor endring med LED. Den er i praksis ferdig. Alt vi leverer til nybygg er LED. Etter hvert tror jeg andre områder vil utvikle seg, spesielt connectivity. Siden dette vil kreve store utviklingsressurser, skal Fagerhult arbeide med dette som gruppe. I dag er belysningsbransjen fragmentert, med mange små bedrifter. Med IoT-veksten vil den trolig bli mindre fragmentert.

- Selv om LED-belysningen har overtatt for de tradisjonelle lyskildene, er ikke alt utnyttet når det eksempelvis gjelder formfaktorer. Dette skal nanoteknologien hjelpe oss med.

- Hittil har LED-markedet vært veldig produkt- og produksjonssentrert. I fortsettelsen vil alle ansatte bli berørt, siden det trengs en helt ny kompetanse. Her må aktørene tørre å ta nye utfordringer og være nysgjerrige. Lys har stor påvirkning på mennesker. Fagerhult ser det som sin oppgave å spre kunnskap om lys.

- Connectivity er et område som vil vokse kraftig. Her samarbeider vi blant annet med Securitas for å teste hvordan lys kan bidra til økt sikkerhet.

- Power over Ethernet (PoE) er et annet vekstområde. Disse løsningene får stor betydning for mange bedrifter, spesielt på grunn av god it-sikkerhet. Utviklingen på dette området er kommet lenger i Nord-Amerika enn i Europa.

13 merkevarer
Fagerhult har varemerkene Fagerhult, Ateljé Lyktan, Designplan Lighting, Eagle Lighting, I-Valo Lighting, LTS Licht&Leuchten, Whitecroft Lighting, Airlight, Lighting Innovations, LED Linear, WE-EF, OR Technologies, Veko og iGuzzini.

Fagerhult, som har sine største markeder i Norden og Storbritannia, satser også i Tyskland, Frankrike, Nederland, Tyrkia og Australia. Selskapet har fabrikker i Sverige, Finland, Storbritannia, Tyskland, Australia, Tyrkia, Sør-Afrika, Thailand, Italia og Kina. 

Partnere
Schneider Partnere
Partnerlogo
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Meld deg på Eliaden