NYHETER

Vil gjøre Eliaden større

NYHETER Prosjektdirektør for Eliaden 2018, Svein Arnesen, gleder seg over positive tilbakemeldinger fra utstillere og besøkende.
mandag 20 august 2018
STØRRE STANDS. - En trend i år er større stands, sier Eliade-sjef Svein Arnesen, som registrerte 19 100 besøkende. Foto: Audun Braastad

- Mange av utstillerne melder om stort trykk og mange besøkende. På de tre Eliade-dagene fikk 298 utstillere besøk av 19 100 elektrofagfolk. Dette er omtrent på samme nivå som i 2016. Utstillingsarealet økte med 1 000 m2 til rundt 12 000 m2

- Vi er opptatt av å utvikle Eliade-konseptet
Et område vi ikke har arbeidet så mye med er internasjonalisering. Selv om det gjennom årene har vært utenlandske selskaper som har brukt Eliaden for å komme inn på det norske markedet, utgjør denne gruppen en liten del av utstillerne. Her har vi fått noen henvendelser vi er spente på hva kan resultere i, sier Eliade-sjefen, som opplyser at 40 utstillere allerede har meldt at de ønsker å stille ut i 2020.

- Noen vil også ha større stander. Dermed ser trenden med at en del utstillere økte standarealet i 2018, til å fortsette i 2020.

Skal vokse
- Vi har en klar målsetting om å vokse. Derfor er det gledelig at det deltok langt flere belysningsleverandører enn i 2016. Her er det plass til flere. Det er også plass til flere grossister, som de siste årene ikke har vært med på Eliaden. Vi håper at deltakelsen til Bergaard & Amundsen, Solar og Malmbergs i år kan være med på å snu denne utviklingen. Med tanke på at mange av grossistene kjører egne opplegg i forbindelse med Eliaden, tror vi det er mulig å få til et samarbeid alle vil ha nytte av.

- At 20 prosent av utstillere i år er nye, viser vekstpotensialet for Eliaden. Får vi samtidig med utstillerne som ikke har deltatt de siste årene, kan det bli mer enn 400 utstillere. Det er en hårete målsetting for arrangementet i 2020.

Kompetanseoverføring. - Seminarene er en viktig del av Eliaden. Stadig flere besøker messen for å få faglig oppdatering. Her er utstillerne flinke til å følge opp. I år var deltakelsen så stor at på enkelte seminarer var ikke møterommene store nok. Her var det ventelister. I løpet av messen ble det gjennomført nesten 60 seminarer både i møterom og åpne scener i hallene.

- Med så mange seminarer og stadig flere deltakere, skal vi se på hvordan konseptet kan gjøres enda bedre. 20 prosent av de besøkende sier at seminarene er den viktigste årsaken til at de er på Eliaden. Disse skal vi følge opp enda bedre i 2020.

- Som vanlig har vi gjennomført både en utstiller- og en besøkendeundersøkelse. Disse, sammen med innspill og andre tilbakemeldinger, skal vi bruke til å evaluere årets arrangement. Målsettingen er å øke kvaliteten på Eliaden i 2020.
 

JAKTET PÅ LÆREBEDRIFTER. Paul André Hermansen og Malin Orfjell fra Utdanningsetaten i Oslo kommune brukte Eliaden til å få kontakt med både eksisterende og potensielle lærebedrifter. Foto: Laila Sandvold Macdonald

På jakt etter lærebedrifter
Utdanningsetaten i Oslo kommune, som i år debuterte på Eliaden, jaktet på flere lærebedrifter.

- Vi prøver å treffe lærebedrifter og potensielle lærebedrifter i Oslo. Her er det en del av dem, forteller Paul André Hermansen.

- Målsettingen er å få flere læreplasser i elektrofagene. I desember i fjor var rundt 60 søkere uten læreplass i Oslo. Mange av dem er godt kvalifiserte. Alternativet for disse var Vg3 fagopplæring i skole. 38 takket ja til dette tilbudet. De som må ta fagbrev uten å ha vært lærling, er ikke like ettertraktet i bransjen.

- Det er vekst i antall søkere i både ikt-faget, elektrikerfaget og dataelektronikerfaget. Spesielt til dataelektronikere trengs flere læreplasser. I Oslo i år er det totalt 275 søknader til elektrofagene.

- De fleste av Oslo-bedriftene med fem ansatte eller mer er lærebedrifter. Vi håper å påvirke dem til å ta inn enda flere lærlinger. Samtidig har vi snakket med selskaper som ikke har tenkt tanken på å ta inn lærlinger.

Hermansen håper at kontaktene på Eliaden vil resultere i nye lærebedrifter.

- Er det merkbart at Oslo kommune har innført lærlingklausul i anbudskontrakter?

- Etter at de kom er det blitt flere nye lærebedrifter.
 

LAGRER SOLSTRØM. Adm. direktør Jon Helsingeng i Eaton Norge har stor tro på batteribanker for solstrøm. Foto: Laila Sandvold Macdonald

Batteribanker blir standard
Adm. direktør Jon Helsingeng i Eaton Norge har tro på lagringsløsninger for lokalprodusert strøm i boliger.

- Dette var et av produktene vi presenterte på Eliaden. Vår løsning har en kapasitet på inntil 10 kWh. Vi tilbyr også batterirack som kan brukes i boligselskap. Sammen med våre elbilladere kan dette være løsningen for å slippe å tilpasse elanlegget. Vi har allerede levert en del slike anlegg.

Helsingeng tror hjemmelagring av strøm med solcellepaneler vil ta av.

- Batteribankene er produsert for å ta effekttopper og være mellomlager. De er vifteløse og lydløse, og kan blant annet monteres i garasjer og kjellere. Batteriene er nye eller brukte elbilbatterier fra Nissan. At de er bygget inn i to lag kasser gjør dem sikre. De kan enkelt kobles til solcelleanlegg og sikringsskap. Montørene trenger et kurs på fire timer før de kan installere et slikt anlegg.

- Batteriet, som har innebygd inverter, kan også eksportere strøm eller brukes som nødstrømanlegg. Det kan være spesielt aktuelt i grisgrendte strøk, der folk kan være uten strøm i lange perioder ved strømbrudd. Jeg tror dette blir en standard­installasjon i boliger.

- Vi viser også smarthusløsninger som er enkle å konfigurere. På noen av dem kan sluttbrukerne konfigurere noe selv. I Norge er effekttoppene en utfordring. Smarthusløsningene kan løse disse.

- På Eliaden møter vi mange kunder på kort tid. Alle selgerne våre er her. Løsningene vi presenterer inviterer til mange tekniske diskusjoner. Det liker kundene godt. Her får vi også gode og viktige tilbakemeldinger.
 

NY PRODUKTPORTEFØLJE. - Vi tar steget inn mot prosjektmarkedet og teknisk belysning, sier senior produktutvikler Torgeir Sakstad i EL-produkter. Foto: Laila Sandvold Macdonald

Kun nyheter
På standen til EL-produkter er senior produktutvikler Torgeir Sakstad klar med en ny produktportefølje.

- For to år siden kunne vi ikke vist noen av disse. EL-produkter har tatt steget inn mot prosjektmarkedet og teknisk belysning, i tillegg til at vi fortsatt leverer belysning for boliger. Samtidig har vi også en portefølje på utelys.

- I prosjektmarkedet er det mye snakk om menneskeorientert belysning og Tunable White. At prisene begynner å bli konkurransedyktige, øker interessen fra skole- og helsesektoren. De er mer bevisst på hva lyset betyr for innemiljøet. Vi har blant annet levert Tunable White til en skole i Kristiansund.

- EL-produkter samarbeider med Vanpée, som har samme eier. Vi tilbyr hverandres produkter, løsninger og kompetanse. På denne måten kan EL-produkter blant annet tilby DALI styringssystemer for Tunable White.

- Dessuten lagerfører vi LED-paneler med Tunable White. Vi har fått mye oppmerksomhet rundt det siste, sier Sakstad, som forteller at det har vært en meget bra messe med godt besøk på standen.
 

APP-STYRING. - På sikt skal alle våre produkter styres med app, sier adm. direktør Terje Lillemoe i CTM Lyng. Foto: Laila Sandvold Macdonald

Skybaserte produkter
Adm. direktør Terje Lillemoe i CTM Lyng forteller at alle deres produkter på litt sikt skal bli kompatible med Sikom sine skybaserte styringssystemer, slik at de kan styres med app.

- Dette skal være enkelt og brukervennlig. Det skal ikke være noen brukerterskel, sier Lillemoe, som peker på at produktene også fungerer uten skyløsningen.

- Styringssystemene og skytilpasningen av produktene er den viktigste nyheten vi har med oss på Eliaden. Vi viser også den nye termostaten mTouch One og en ny, takmontert komfyrvakt, mKomfy hybrid. Alle produktene, som blant annet termostater, dimmere, komfyrvakt og vannstopp, fungerer i samme system.

- Vi hadde et kundearrangement med rundt 300 deltakere. Det er gledelig å registrere at engasjementet i bransjen, og rundt oss som leverandør, er så stort. Lanseringen ble også fulgt av mange på Facebook.

Lillemoe forteller at selskapet i fjor leverte 68 000 komfyrvakter i Norge.

- Vi skreddersyr produkter og løsninger etter behov. Markedet stiller stadig strengere krav til komfyrvaktene. De skal helst monteres i tak, og være mest mulig usynlige. Spesielt i nyboligmarkedet er det høye krav til løsningene.

- På Eliaden møter vi kunder og bransjen. Det er også positivt at messen legger et press på oss om å komme med nyheter. Med 22 ansatte på standen er dette også en sosial begivenhet for oss. I løpet av messen får vi dessuten gjennomført en del kunde- og markedsmøter.
 

VIKTIG MESSE. - For oss er det viktig å være på Eliaden, sier salgssjef Rune Håvik i Øglænd System. Foto: Laila Sandvold MacdonaldCaption

Skal ta markedsandeler på Østlandet
Salgssjef Rune Håvik i Øglænd System fastslår at det er viktig å delta på Eliaden.

- Vi viser vårt sortiment av varmekabel for boliger, snøsmelting og frostsikring. Dessuten har vi en litt enklere varmekabel for store prosjekter.

- Etter at det de siste årene har vært mye oppmerksomhet på vannbåren varme, stiller elvarmen sterkere. Selv om vi stort sett hvert øker salget av varmekabel, har vi store markedsandeler å hente på Østlandet. Her satser vi tungt.

- Besøket på standen har vært bra. De siste årene har vi hatt samme plassering og brukt samme konsept. Det fungerer bra.

- Øglænd System er hjemmehørende i Rogaland. Etter hvert er det kommet en ganske stor regional messe i Stavanger, som andre steder i Norge. Denne utviklingen har fått en del bedrifter til å vurdere nødvendigheten av å delta på Eliaden. For oss er Eliaden viktig. Her skal vi være.
 

CaptioSYNLIGHET. Adm. direktør Thor G. Pettersen i Castor mener deltakelse på Eliaden gir synlighet. Foto: Laila Sandvold Macdonaldn

På Eliaden for tolvte gang
Adm. direktør Thor G. Pettersen i festemateriell- og trekke­utstyrsspeisalisten Casto forteller at selskapet har deltatt på Eliaden siden 1996. 

- Messen bidro til å gjøre selskapet kjent. Vi merket hvor viktig deltakelsen var for synligheten. Med ett var vi et kjent navn i hele bransjen.

- Hver eneste dag bruker elektrikerne våre produkter. Etter 40 år i bransjen kjenner alle Castor. Vi er den mest komplette festeleverandøren i vårt produktområde i Norge. Dessuten har vi et stort utvalg trekkeverktøy.

- Av nyheter i år vil jeg trekke frem et nytt skruekonsept for betong og treverk, med alt som trengs av skruer. Dette gjelder også et nytt trekkekonsept for alt fra kraftkabel til fiberkabel, og et kamera for feilsøking i rør. Vi er opptatt av at våre produkter skal gi elektrikeren en enklere hverdag.

- Castor har vært først på markedet med mange produkter, som gipsklemmer og magasinverktøy for feste av kabel. 

- Har dere markert 40-årsjubileet på standen?

- Ikke annet enn at vi har en plakat der vi synliggjør at selskapet er 40 år. Det gjør vi for å vise at vi er et erfarent selskap kundene kan regne med. Vi selger også til Finland, Sverige og Danmark og andre europeiske land.

- Vi har stor nytte av å delta på Eliaden. Synligheten er en viktig suksessfaktor. Vi må være på hugget hele tiden, og hjelpe grossistene å selge våre produkter. 

kampanjeZenit
Partnere
Partnerlogo
Stanse fabrikken
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Energismarte bygg