NYHETER

Vil ha el-og hybridfly i luften innen 2020

NYHETER El- og hybridbiler begynner å bli godt etablerte alternativer til fossildrevne biler.
fredag 16 juni 2017
El-fly kan være realitet om få år.
Illustrasjon: Zunum Aero/
Thatcherkelley.com

Nå tenkes tanken om tilsvarende løsninger for passasjerfly, skriver fastcompany.com.

Seattle-selskapet Zunum Aero har planer om å bygge 10-50-seters el- og hybridfly, som skal gi betydelige kutt i billettpriser og reisetid. Selskapet sikter seg inn mot de 5 000 regionale flyplassene i USA, som de mener er underutnyttet. Det regionale flynettverket i USA utgjør et marked på flere hundre milliarder dollar.

I dag utgjør reisetiden til og fra større flypasser 86 prosent av den totale reisetiden. Mye av denne forsvinner om flere av passasjerene ble styrt til de regionale flyplassene, mener Zunum Aero, som regner med å ha flyet i luften innen 2020.

Også i Norge tenkes offensive tanker om elektriske fly i rutetrafikk. I en artikkel i Aftenposten beskriver Avinor-sjef Dag Falk-Petersen planer om at Norge skal bli første land i verden som tar i bruk elektriske fly i vanlig rutetrafikk. Han forteller at alle de store flyprodusentene arbeider med slike løsninger.

En gruppe Avinor-direktører skal i det stille ha arbeidet med et prosjekt som skal klargjøre for elektriske fly på norske flyplasser. Flyselskapene skal også ha takket ja til å delta i prosjektet, som skal ha full ryggstøtte fra Samferdselsdepartementet.

- I løpet av ti år er de første batteridrevne flyene på norske flyplasser, sier Avinor-sjefen.

Partnere
Partnerlogo
Stanse fabrikken
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Sykhus
ANNONSE
Industrikampanje